Att driva e-handel

6# Marknadsföringstips för din e-handel

Marknadsföring är nästan A och O för att lyckas online. För att få kunder och få din webbshop att växa måste du redan från början satsa på att marknadsföra både din sajt och de individuella produkterna.

1# Lättnavigerad sida

Troligtvis använder du ett e-commerceprogram. Allt du behöver göra är att lägga in produkter, inte skapa en webbshop själv. Däremot är det du som beslutar vad de olika kategorierna ska heta och vilka produkter som ska ligga i vilken kategori. Gör det enkelt att hitta de olika produkterna.

2# Sociala medier

Ja, naturligtvis måste du finnas på sociala medier. Det vet du ju redan. Men missta inte mycket närvaro och många inlägg för detsamma som en god strategi. Skicka bara genomtänka inlägg. Kom alltid med ett erbjudande: nyinkomna produkter, extrapris eller dela ett blogginlägg eller Youtubefilm. Du behöver inte heller finnas på alla sociala medier – på riktigt! – utan bara på de plattformar där din målgrupp håller till. Varför lägga tid och pengar på Facebook om dina kunder finns på Pinterest, eller tvärt om.

3# Ha en blogg

Blogga smart, så kommer du att få fler kunder. En bra webbshopblogg ger kunderna tips som hjälper dem i vardagslivet. Ingen kommer gå ut på nätet för att söka efter ”nya muggar”, däremot efter hemmagjorda terecept – som man sedan dricker ur muggarna.

4# Webbshop på Youtube

Kombinera din webbshop med en bra Youtubekanal. Kanalen ska ha samma namn och logga som webbshoppen. Gör filmer om dina produkter och ge smarta tips. Om du säljer hundkoppel kan du skapa filmer som visar hur man lär valpen att sitta. Samtidigt som din valp naturligtvis har på sig ett koppel som du säljer!

5# Samarbeta

Hitta folk att samarbeta med. Om du säljer sminkprodukter kan du kontakta Youtubers och bloggare och erbjuda ett samarbete. De kan få provision på de kunder som de driver till din webbshop. Du kan också kontakta personer för att få göra intervjuer till bloggen eller Youtubekanalen.

6# Go IRL

Låt oss säga att du säljer rosa sportkläder. Troligtvis har du många presumtiva kunder på Tjejmilen och Vårruset. Även om du har en liten webbshop kan du kontakta arrangörerna och be om att få ha ett stånd. Eller så erbjuder du träning till Tjejmilen på Gärdet varje torsdag två månader innan loppet. Målet med internet är ju ändå att få det praktiska livet i vardagen att bli bättre, så våga ta med e-butiken till verkligheten.

Du kanske också gillar…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *