Starta webbshop: 9# tips

Vem som helst kan starta en webbshop. Önskar du få driva eget företag hemifrån, vill du maximera din Youtubekanal eller blogg, eller vill du helt enkelt bara tjäna mer pengar? Då är en webbshop en god lösning för dig. Här kommer 9# tips för att du ska lyckas.

1# Nischa din webbhandel

Ikea och Claes Olssons kan sälja nästan allt, men det kan inte en nystartad webbhandel. De som lyckas driva e-handlar på riktigt har nischat dem. Rejält. Sälj inte sportutrustning, utan sälj sportskor för powerwalkare. Då har du en möjlighet att faktiskt få besökare till din sida och till slut också få kunder.

2# Sälj rätt produkt

Välj en produkt eller nischad produktgrupp som du själv använder. Ska du sälja hundsaker bör du både äga och älska hundar. Vill du vara återförsäljare på hemmagymutrustning? Då bör du använda crosstrainer och roddmaskiner själv.

3# Webbhotell

Leta runt bland de olika webbhotellen och hitta det hotell som passar dig och som har bra e-handellösning. Många webbhotell har både plattform och betallösning som du enkelt kan använda. Om du inte kan så mycket om hemsidor bör du satsa på ett webbhotell med 24/7 chattjänst. Så får du alltid hjälp.

4# Låt inte det tekniska hindra dig

Ta hjälp med allt som du inte förstår dig på. Köp bra program, anlita frilansare på nätet och ta hjälp av ditt supportteam på webbhotellet och eventuella e-commerceprogram.

5# Ditt domännamn

Om du ska sälja egentillverkade tvålar bör du ha ett smart företags- och domännamn som anknyter till det. Är det däremot så att din webbhandel främst är ett skyltfönster åt andra företag och du kan tänkas byta nisch helt och hållet – ta ett allmänt positivt ord. Energy, drive, puls etc. fungerar för många olika slags produkter.

6# Blogga

På din webbhandel bör du ha en blogg där du bloggar för att få fler kunder. Om du säljer löpskor kan du skriva ett blogginlägg om Stockholm Maraton, så får du löpintresserade personer att gå in på din sida. Skriv långa och analyserande blogginlägg om ditt ämne och du kommer snart att börja få kunder. Besökarna kommer då att tänka att ”ägaren till webbshoppen verkar vara en expert” och att de kan lita på dig.

7# Youtube

Skapa också en Youtubekanal. Naturligtvis med samma namn som webbshoppen. Där skapar du infomercials, filmer som både visar varför man ska köpa dina produkter, men också hur de används. Som 90-talets tv-shop.

8# Nyhetsbrev

Det är vanligare att mötas av uppmaningen att skriva upp sig för ett nyhetsbrev när man går in på en webbshop, än att rutan inte kommer upp. Det finns en anledning till det: nyhetsbrevet är bland dina bästa vänner för att få återkommande kunder.

9# Ge det tid

Det tar tid att bygga upp ett företag. En webbshop är ett företag och du måste tänka som en företagare. Men med rätt driv och uthållighet kommer du snart att börja få inkomst på din webbshop.