Vikten av en marknadsanalys

Innan du startar din webbshop eller något annat företag bör du göra en marknadsanalys. Försäkra dig om att just din idé är lösningen på människors behov samt att det fortfarande finns marknadsandelar kvar.

Marknadsanalys: marknad och efterfrågan

Du vill starta en webbshop som en del av ett större internetentreprenörskap. På sikt ska du driva eget företag på heltid. Du vill naturligtvis börja tjäna pengar och se resultat så snabbt som möjligt och absolut inte lägga ner onödig tid på en idé som inte bär sig. Innan du sätter igång måste du göra en marknadsanalys och se om det verkligen finns en marknad för din webbshop. Det finns två stora frågor att besvara: finns det en efterfrågan på produkten? Om ja, finns det plats för ännu en webbshop som säljer inom den nischen? Du har upptäckt ett ny slags kattkam som särskilt passar Ragdolls. Du har en Ragdoll själv och bara älskar kammen. Innan du lägger ner mellan 50-100 timmar på din kattkamidé, bör de ta reda på hur många som har en Ragdoll i Sverige. Vidare om kammen också passar andra kattraser. För det tredje om folk letar efter en bättre kattkam. Om kattägare är nöjda med sina kammar finns det ingen efterfrågan.

Det finns många webbshoppar inom sport-, träning- och fitness. Intressetet hos svenskarna verkar inte heller avta. Men betyder det att även din webbshop kommer att lyckas? Om du ska in i en stor och mycket konkurrerande bransch måste du komma med en ny idé, hitta målgruppen eller kombinationen som ingen ännu börjat sälja till. Eller ha oerhört mycket pengar att lägga på marknadsföring.