Det är mycket enklare att starta en webbshop än det är att verkligen sälja produkter. För att få fart på din webbshop måste du hitta och nå din målgrupp.
Din målgrupp
Ica kan sälja till nästan alla, men de är ett undantag. Du måste hitta just din målgrupp för att lyckas med din internetbusiness. Vad säljer du? Matberedare, ekologiska tält importerande från Kanada, tiarer till småhundar eller grymma sport-BH:ar? Låt oss säga att din webbshop säljer sport-BH:ar. Vilka använder sport-BH:ar? Nästan alla kvinnor, även de som inte sportar. Stor målgrupp, men du kan inte satsa på ”kvinnor”. Vad är speciellt med dina BH:ar? Hur de andas? Passar stora bystar? Är de i ett ekologiskt materiel? Passar de särskilt bra för kvinnor som ammar?
Du kommer fram till att din sport-BH passar högpresterande motionärer. Var hittar du dem? Det låter som kvinnor som deltar i Göteborgsvarvet eller gör klassikern. Nu kan du börja söka just dem. Skriva artiklar om att springa långa lopp och att åka Vasaloppet. I de artiklarna gör du inlägg om vikten av en bra sport-BH. Artiklarna publicerar du på webbshoppens blogg. När en tjej som ska springa Göteborgsvarvet för första gången och letar efter intressant information, så surfar hon in på din webbshop efter att ha läst dina artiklar.